Cykl II

Nasze zajęcia poświęcone są najciekawszym zagadnieniom kultury, historii i tradycji Wrocławia

Program do zajęć „MOJE MIASTO WROCŁAW I JA” został napisany z myślą o najmłodszych przedstawicielach naszej społeczności. Najważniejszym celem zajęć jest zainteresowanie i kształtowanie u dzieci poczucia więzi z najbliższym środowiskiem. Zajęcia mają być podwaliną do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym, wzbudzania chęci poznania i utożsamiania się z miastem, poprzez stopniowe poznanie historii i tradycji w swoim najbliższym otoczeniu.

 


Poznajemy Wrocławski Rynek – Serce Miasta

Podczas zajęć odkrywamy magiczne miejsce, jakim jest wrocławski Rynek wraz z Ratuszem. Dzieci dowiedzą się, co działo się w tym miejscu przed wiekami i jak zmieniało się to miejsce na przestrzeni lat. Każda młoda Wrocławianka i młody Wrocławianin podczas zajęć dobrze pozna to miejsce. Na koniec dzieci samodzielnie wykonają własną makietę wrocławskiego Rynku wraz z sercem miasta. Podczas zajęć odpowiemy na pytania: czym jest Ratusz? Czym Rynek? Jak nazywają się strony Rynku, kto je tak nazwał i dlaczego? Do czego służył plac rynkowy dawniej i do czego służy dzisiaj? Jakie nazwy i imiona noszą kamieniczki rynkowe? Gdzie mieszkali królowie i gdzie bawili się mieszczanie? Kim byli patrycjusze?

Do wydruku – Cykl II – Poznajemy Wrocławski Rynek


Wrocław miastem pięciu rzek

W trakcie zabawy objaśniana jest rola rzek w historii miasta. Podczas spotkania dzieci dowiadują się jakie rzeki znajdują się w granicach naszego miasta. Czym dla Wrocławia była przed wiekami Odra, a czym jest dzisiaj oraz jakie wokół niej powstały obiekty i czemu służyły. Poznają różnice między statkami, barkami, a parostatkami, dzięki czemu będą mogły samodzielnie zaprojektować barkę i umieścić ją na wrocławskiej mapie z wytyczoną śródlądową drogą wodną. Podczas zajęć odpowiemy na pytania: jak można pracować na rzece? Kim są marynarze śródlądowi? Dlaczego w okolicach Mostu Grunwaldzkiego zacumował dom na wodzie? Dlaczego warto wybrać się do Odrzańskiego Muzeum Techniki we Wrocławiu?

Do wydruku – Cykl II – Wrocław miastem pięciu rzek


Wrocławskie Krasnale

Podczas zajęć dzieci ruszą szlakiem wrocławskich zabytków, czyli szlakiem Krasnali. Poznając opowieści o ich niezwykłych czynach dzieci dowiadują się o ich zwyczajach, wadach i zaletach. Poznają prawdziwych twórców wrocławskich Krasnali od malunku na ścianie, po szkice figur. Na koniec dzieci samodzielnie stworzą własnego Krasnala, którego zabiorą do domu. Odpowiemy na pytania: skąd się wzięły we Wrocławiu Krasnale? Dlaczego jest ich tak dużo i ciągle przybywa? Gdzie znajduje się wejście do podziemnego świata Krasnoludków? Dlaczego Papa Krasnal stoi na kciuku?

Do wydruku – Cykl II – Wrocławskie Krasnale


Sport we Wrocławiu – dawniej i dziś

Wprowadzenie do historii dyscyplin sportowych i społecznej roli sportowych rozgrywek. Zapoznanie i zainteresowanie dzieci różnymi formami aktywności fizycznej, które były obecne dawniej i są obecne dziś. Dzieci dowiedzą się, że ćwiczenia fizyczne to nie tylko zdyscyplinowanie i pot, ale też zabawa i przyjemność. Pokazuje to nam 1000-letnia tradycja sportu we Wrocławiu. Poznamy obiekty sportowe w formie figur 3D, zarówno te dawne (już nieistniejące), jak również te współczesne. Odpowiemy na pytania: jakie są najstarsze sporty świata? Czy rycerz był sportowcem? Czy pierwsi sportowi idole byli popularni? Co to jest Bractwo Kurkowe i co trzeba było zrobić, aby do niego wstąpić? Czy trudno było zdobyć Złotego Kura? Dlaczego jeden ze stadionów nazywamy Olimpijskim?

Do wydruku – Cykl II – Sport we Wrocławiu


Niekończąca się opowieść – najpiękniejsze wrocławskie legendy

Baśnie i legendy odgrywają dużą rolę w kształtowaniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Za ich pomocą dziecko poznaje świat dawnych wartości i kultury w sposób zgodny ze swoją naturą, czyli poprzez zabawę. W czasie zajęć dzieci poznają najciekawsze podania wrocławskie, oglądają na figurach 3D miejsca, z którymi związane są legendy i historyczni bohaterowie. Dzieci wspólnie odpowiadają na pytanie: co jest prawdą, a co fantazją we wrocławskich legendach? Jakie historie opowiadano dawniej, aby przestraszyć nie tylko dzieci? Gdzie kluska zeskakuje z widelca? Gdzie wisi głowa „ku przestrodze”? Co robią dziewczęta na mostku między wieżami kościoła p.w. św. Marii Magdaleny? Czy ktoś słyszał jak bije dzwon biednego grzesznika?

Do wydruku – Cykl II – Niekończąca się opowieść


Odkrywanie różnych kultur we Wrocławiu – jak pięknie się różnić

We Wrocławiu nie sposób nie zauważyć wszechobecnych śladów jego wielokulturowego dziedzictwa. Na zajęciach dzieciom zostaje przestawiona różnorodność kulturowa miasta. Wyartykułowane ze szczególną dbałością i uwagą zostaje przyjazne współistnienie różnych grup narodowościowych i religijnych. Dzieci nauczą się powitań w czterech różnych językach stanowiących mieszankę kulturową dawnego Wrocławia. Odpowiemy na pytania: czym jest kultura? Co wiemy o obcokrajowcach mieszkających we Wrocławiu? Jakie zwyczaje mają inne kultury? Ile kultur zmieści się w jednym mieście, a ile na jednej ulicy? Czym jest Dzielnica Wzajemnego Szacunku? Jakie są różnice między cerkwią, synagogą, a kościołem? Dlaczego Wrocław ma 5 katedr?

Do wydruku – Cykl II – Odkrywanie różnych kultur we Wrocławiu


Parki Wrocławia

W czasie zajęć dzieci dowiadują się, jak bardzo zielonym miastem jest Wrocław. Poznają historię zakładania i projektowania ogrodów oraz parków. Nauczą się rozróżniać elementy architektury krajobrazu. Podczas zajęć nad wielkoformatowym planem Wrocławia dzieci poszukają parku najbliższego danej szkoły czy przedszkola. „Zapiknikujemy” na kocyku, a wcześniej ozdobimy teren przygotowanymi kwiatami z bibuły. Zabawa w magiczne woreczki pozwoli na efektywną naukę rozpoznawania drzew otaczających placówkę oraz nauczy prawidłowych zachowań w przestrzeni publicznej. Odpowiemy na pytania: czym jest park? Czy dzielnica może być ogrodem? Dlaczego zieleń w mieście jest taka ważna dla jego mieszkańców?

Do wydruku – Cykl II – Parki Wrocławia


Podróże przez miasto – historia Wrocławskiej komunikacji

Podczas zajęć dzieci poznają historię środków komunikacji od omnibusa po elektryczne tramwaje. Odkryjemy niezwykły świat wrocławskich dworców. Dowiemy się jak wyglądała dawniej podróż parowozem, tramwajem konnym i pociągiem. Poznamy przebieg procesu powstawania linii kolejowych oraz wpływ kolei i jej rozwoju na otaczający ją świat. Dzieci obejrzą od środka dawne wagony, poznają również ich pasażerów. Podczas zajęć odpowiemy na pytania: w jaki sposób i jakimi środkami transportu przemieszczamy się dziś, a jakimi dawni mieszkańcy miasta? Dlaczego Dworzec Główny przypomina zamek? Dlaczego wrocławskie tramwaje są niebieskie?

Do wydruku – Cykl II – Podróże przez miasto


O wrocławskim zoo i jego mieszkańcach

Dzieci poznają historię naszego zoo. Poznają rolę i znaczenie ogrodów zoologicznych w naszej kulturze oraz ich funkcje poznawcze i edukacyjne. Poznają top 10 najoryginalniejszych zwierząt naszego zoo, obok których nie powinniśmy przechodzić obojętnie. Odpowiemy na pytania: dlaczego ogrody zoologiczne nie podobają się wszystkim i czasem są krytykowane? Kto opiekuje się zwierzętami i czy to ciężka praca? Czy zwierzęta w zoo mają imiona? Dlaczego różne zwierzęta potrzebują różnych domów?

Do wydruku – Cykl II – O wrocławskim zoo i jego mieszkańcach


W co się ubrać? Z wrocławską modą przez wieki

Zajęcia dotyczące kanonów mody na przestrzeni wieków i zmieniających się trendów od czasów średniowiecza do współczesności. Wśród prezentowanych eksponatów będzie można zobaczyć i przymierzyć (!!!) różne elementy dawnej garderoby. Dzieci poznają historię ubiorów, by zrozumieć ich prawdziwą wartość oraz dostrzec, że inspiracje modowe z minionych wieków powracają do nas nieustannie. Na koniec zajęć urządzimy pokaz mody dawnej, podczas którego będzie okazja do wykonania niepowtarzalnego zdjęcia w stroju historycznym.

Do wydruku – Cykl II – W co się ubrać


Dawne zabawy i zabawki dziecięce

Dawniej wolny czas był okazją do wspólnych zabaw, spotkań, gier, sprzyjał integracji i lepszemu poznaniu się. Wspólne gry i zabawy były bardzo popularnym sposobem spędzania czasu nie tylko przez dzieci, ale i dorosłych. Podczas zajęć dzieci odbędą podróż do przeszłości, gdzie poznają i czynnie wezmą udział w dawnych grach i zabawach. Dowiemy się, jakie były te najdawniejsze, a w które gra się do dziś. Obejrzymy bajkę z latarni magicznej, aby odkryć baśniowy świat tamtych czasów. Zagramy w najbardziej popularną grę planszową „Gęś”. Porównamy, czym bawiły się dzieci na wsi, a czym w miastach. Na koniec zajęć każde z dzieci wykona własną kultową „Zośkę” do gry, którą później zabierze do domu.

Do wydruku – Cykl II – Dawne zabawy i zabawki dziecięce


Poznajemy „Szlak dookoła Wrocławia im. doktora Bronisława Turonia”

Podczas zajęć dzieci poznają trasę przebiegu „Szlaku im. doktora Bronisława Turonia”. Przekonamy się, jak piękne są okolice Wrocławia nadające się do spacerów, pieszych wędrówek czy wycieczek rowerowych. Dowiemy się, jak przygotować się do wycieczki pieszej, a jak do rowerowej. Co ze sobą zabrać, o czym pamiętać? Na mapie Wrocławia zaznaczymy 10 odcinków składających się na trasę szlaku, poznamy wspaniałe zabytki, obejrzymy piękne okolice i wszytko to, co warto zobaczyć na trasie. Za każdy odcinek dziecko otrzyma odznakę krajoznawczą mającą zachęcić je do osobistego poznania omawianych miejsc.

Do wydruku – Cykl II – Poznajemy Szlak dookoła Wrocławia im dr B Turonia


Dzielnice Wrocławia

Podczas zajęć dzieci dowiedzą się o początkach powstawania dzielnic w naszym mieście. Poznając ich przeszłość wspólnie dokonamy porównania ze współczesnością. Zajęcia wzbogacone są reprodukcjami dawnych map, pocztówek i fotografii, które pozwalają porównać miasto sprzed 100 lat z obecnym. Podczas zajęć dzieci układają wielkie puzzle podłogowe złożone z dzielnic Wrocławia. Odpowiemy na pytania: czy osiedle to dzielnica? Dlaczego Wrocław jest podzielony na mniejsze części? Jak wyglądają dzielnice na planie miasta? Która z nich jest największa, a która najmniejsza? W jakiej dzielnicy leży Wasze przedszkole czy szkoła?

Do wydruku – Cykl II – Dzielnice Wrocławia


Pliki do pobrania

# Plik Opis Rozmiar pliku
1 pdf Do wydruku - Cykl II komplet 569 KB